۱۳۸۸ تیر ۱, دوشنبه

تاکتیک های پلیس و چگونگی مقابله با آنها


تاکتیک های پلیس و چگونگی مقابله با آنها

دولت ها منابع سرشار مالی برای کنترل تظاهرات و ناآرامی های توده ای و مردمی را در دست دارند. آنها با تکیه بر این منابع واحدهای ویژه برای برخورد با ناآرامی ها و نیز اعتراضات مردمی تشکیل می دهند بنابراین در مقابله با با چنین مکانیزم هایی ما باید راه های مناسب برای برخورد با تکنولوژی ضد شورش را توسعه دهیم. در نگاه اول به نظر می رسد که این مقابله جنگی نابرابرعلیه تکنولوژی است اما تجربه نشان داده است که با ابزاری ابتدایی و نیز تاکتیک هایی ساده می توان مقابله ای موثر را سازمان داد. باید توجه داشت که این شیوه ها در سرتاسر جهان بکار رفته و ضامن حفظ مردم در مخالفتهای مدنی و تظاهرات آرام بوده است.

تجهیزات و جنگ افزارهای پلیس ضد شورش

سازمانهای پلیس در تمام جهان برای درهم شکستن تظاهرات شیوهای متعددی را ابداع کرده اند. برخی از آنها جدید و برخی دیگر برگرفته از تاکتیک های جنگی کهن بوده است نکته مهم این است که تجهیزات جدید مورد استفاده پلیس ضد شورش موجب شده است که آنها شکست ناپذیر به نظر برسند اما واقعیت چنین نیست.
از نظر ظاهری پلیس های ضد شورش در آمریکا و اروپا یکسان به نظر می رسند و هر چند لباس های زرهی آنها هنوز استاندارد نیست اما تمامی آنها از سپرهای پلاستکی شیشه ای مانند استفاده می کنند.
هماند شوالیه های قدیمی یک پلیس مدرن ضد شورش پوشیده از لباسی زره مانند و چکمه های سنگین و کلاهخودی است که تمامی سر و گردن را می پوشاند. آنها می توانند وحشیانه و موثر حمله کند.
چیزی که موجب تاثیرگذاری پلیس ضد شورش می شود تماس رادیویی مداوم است. امروزه هر پلیسی دارای دو دستگاه ارتباطی است. که یکی از آنها درون کلاهخود است و دیگر بصورت جانشین توسط وی حمل می شود. این موجب می شود تا پلیس ضد شورش حرکتهای خود را هماهنگ کرده و خیابانها را براحتی پاکسازی کند. اگر آتش تهیه بیشتری هم لازم باشد آنها از گاز اشک آور ، گلوله های پلاستیکی و یا حتی زرهپوشها و نیزآب پاش های بزرگ استفاده خواهد کرد.

تاکتیک های پلیس و شیوه های شکست آنها

هرکسی که کوچکترین اطلاعی از تاریخ داشته باشد می تواند بروشنی ببیند که اغلب تاکتیک های پلیس ازشیوه های رزم کهن نسخه برداری شده است. رزم پلیس ضد شورش مانند گلادیاتورهای رومی است.
به عبارت دیگر هر چند این شیوه ها بهبود یافته اند اما در اساس مشابه هم هستند بدین معنا که تمامی شیوه های مقابله که موجب شکست پیاده نظام درهم فشرده به عنوان یک واحد نظامی می شد همان تاثیری را دارد که امروزه اگر در برابر پلیس بکار گرفته شود، موثر خواهد بود. در اغلب موارد پلیس ضد شورش به شکل خطی طولانی در محل های مورد نظرمستقر می شود، معمولا در برابر ساختمان های بزرگ و یا سد کردن خیابانها. اگر به این خطوط نظر کنیم عمق آنها معمولا یک یا دونفر است. خصوصا زمانی که در حفاظت از ساختمانها باشد. استقرار خطی زمانی موثر است که نیروها شانه به شانه در کنارهم ایستاده باشند اما چنین آرایشی در برخورد با موانع خیابانی نه چندان بزرگ مانند ماشین ها و پیاده روها از متزلزل بوده و درهم شکسته می شود و موجب می شود تا کل نحوه آرایش آنها مختل شود.
زمانی که خطوط تظاهرکنندگان در برابر خطوط پلیس شکل گرفت باید به سمت خطوط پلیس ضد شورش حرکت کرد. اگر آنها احساس خطر کنند، از همان ابتدا فاصله میان آنها بیشتر خواهد شد چرا که برای مقابله دست به پرتاب گاز اشک آور و گیج کننده و گلوله های لاستیکی خواهند زد. گاز اشک آور و نیز اسپری فلفل برای پراکنده کردن مردم و یا آرام کردن آنها برای حمله بعدی مورد استفاده قرار می گیرد. به همین علت بیشتر این نیروها مجهز به ماسک های مخصوص و سپرهستند. بنابراین پلیس تا زمانی که ماسک مخصوص را بر صورت نزده از عوامل شیمیایی استفاده نخواهد کرد. اگر آنها چنین ماسکی را بر صورت داشته باشند و تظاهرات نیز در فاصه ده متری از خطوط آنها باشد باز هم از گاز های شیمیایی استفاده نخواهند کرد چرا که موجب آسیب رساندن به نیروهای خودشان نیز خواهند شد. اما از گاز فلفل استفاده خواهند کرد.
برای اینکه خودتان را از معرض مستقیم اسپری فلفل دور نگه دارد از سپرهای کوچک استفاده کنید. استفاده از گاز فلفل می تواند موجب مشکلات تنفسی در شش ها و سوزش گلو شود، حتی کسانیکه در معرض مستقیم اسپری نبوده اند. در چنین مواردی یک کهنه بخوبی آغشته به سرکه کمک بسیار بزرگی خواهد بود. شستشوی سریع با آب زیاد نیز کمک بسیاری می کند. استفاده از ماسک های دهانی که بر روی بینی کشیده می شوند نیز موثرند.
حمله اصلی زمانی شروع می شود که گاز اشک آور شلیک شده باشد. در زمان حرکت نیروی ضد شورش تعمدا آرام حرکت می کند. علت این امر سنگینی تجهیزات آنها نیست بلکه حفظ وضعیت اصلی گروه به هر بهایی است. آنها تنها زمانی دست به حرکت سریع می زنند که جمعیت تظاهر کننده از برابر آنها فرار کرده و آنها به تعاقب شان بپردازند.
باید گفته شود که هیچ دولتی تاکنون نتوانسته است تا با استفاده از نیروهای ضد شورش با مقیاس وسیعی از مخالفان برخورد کند. علت این امر سرمایه گذاری بسیار سنگین برای آموزش و تهیه تجهیزات گران قیمت آنها است، بنابراین همیشه از نیروهای معمول پلیس نیز در کنار آنها استفاده می شود. البته وظیفه نیروهای ضد شورش سنگین تر از پلیس معمولی است. این موجب شده تا تظاهر کنندگان اغلب از این وضعیت سود برده و به دو بخش تقسیم شوند. بخشی به سمت نیروهای ضعیف تر رفته و بر آنها فشار بیاورند، در این صورت آنها از نیروهای ضد شورش کمک خواهند خواست در چنین وضعیتی گروه دوم تظاهر کننده به سمت هدف اصلی خواهند رفت.
بعضا مشاهده شده که تظاهر کنندگان برای نیروهای ضد شورش و پلیس دام می گسترند، یعنی گروه کوچکی از آنها با سرعت به سمت نیروهای دولتی رفته و از برابر آنها فرار می کنند، معمولا پلیس بسرعت واکنش نشان داده و بدون رعایت جوانب آنها را دنبال می کند، چرا که آنها هدف را راحت تصور کرده اند، در چنین وضعیتی بخش بزرگتر تظاهر کنندگان از خیابان های فرعی را به صورت ناکهانی در برابر خود خواهند دید و توان برخورد را از دست خواهند داد.

موانع خیابانی

موانع از بهترین ابزار ایجاد مانع در برابر حرکت پلیس در خیابان ها هستند. زمانیکه خطوط منظم پلیس برای برخورد با تظاهر کنندگان پیشروی می کند و یا زمانیکه پلیس از انواع خودروهای نظامی استفاده می کند، موانع خیابانی بهترین راه برای متوقف کردن آنها است. موانع خیابانی را تقریبا از هر چیزی می توان درست کرد. سطل های آشغال، ماشین های پارک شده دولتی و اصولا هر چیزی که می توان آن را حرکت داد از جمله موانع خیابانی هستند. حتی می توان از موانعی که پلیس در خیابانها کار گذاشته بر علیه آنها استفاده کرد. باید با خلاقیت به این قضیه نگاه کرد. در یک شهر عادی از چیز های بسیاری می توان به عنوان مانع استفاده کرد.

۴ نظر:

  1. با سلام به شما، نمی دانم این مطلب ترجمه خود شما است یا برگرفته از سایت دیگری و یا حتی با احتمال کمتر، اصلا ترجمه نیست. ولی میدانم که جای چنین مطالبی در میان وبلاگ ها و سایت های جوانان و منتقدین و معترضین که هر روز به خیابان ها می ریزند و دست خالی سینه را سپر گلوله می کنند خیلی خالی است، ای بزرگوار دستت درد نکند، ولی ای کاش این را بقیه هم از تو یاد بگیرند و توسعه دهند خصوصا از نوع ایرانیزه شده این مکانیسم ها چون در این میان جای این مطالب بسیار خالی است از جمله نحوه و انواع آرایش ها و نظام های پلیس ضد شورش و نحوه مقابله با ماشین آب پاش، رنگ پاش، انواع گاز های اشک آور،نحوه کمک رسانی به افرادی که در صحنه گلوله می خورند نحوه مقابله باانواع الکتروشوکر های ضد شورش و حتی من توصیه می کنم رفته رفته پس از آن از سیستم دفاعی به سمت سیستم تهاجمی آموزش ها حرکت کند برای مثالچگونگی تله گذاری برای به دام انداختن نیروهای ضد شورش، نحوه استفاده از آنها به عنوان سپر دفاع انسانی و گرفتن امتیاز و همچنین نحوه به کار بردن تجهیزات خلع شده از یگان ها بر ضد خودشان. این ها خط و خطوط است و چون ما خودمان زمانی دستی بر آتش داشته ایم برای باز شدن موضوع عنوان کردم. امید که شما جوانان از تجارب ما بهره بگیرید. پیروز باشید

    پاسخحذف
  2. از خواندن این مطلب لذت بردم . دست شما درد نکنه . لطفا به نوشتن و لینک دادن در این مورد با ایمان به تاثیر خیلی خوب آن در پیشبرد جنبش ادامه بدین . این نوشته ها حتی اگر به کاهش هزینه در حد یک نفر بازداشتی یا مجروح منجر شود، خیلی ارزشمند است . چه اینکه تاثیر آن به مراتب گسترده تر و بیشتر است .
    هرچند شاید بعضی ها فکر کنند که ما نباید فوت وفن کارمونو داد بزنیم، چون این چیزارو دشمنم می خونه. ولی من فکر می کنم بیان و اطلاع رسانی گسترده در این مورد سود بیشتری نسبت به هزینه خواهد داشت. به این معنا که
    1) در صورت زیاد شدن تاکتیک های مقابله ، در عمل امکان برخورد با همه آن ها نخواهد بود.
    2)در هر موقعیت خاص، از پیش معلوم نیست که ما از چه تاکتیک هایی استفاده خواهیم کرد.
    3)بدون اطلاع رسانی از طریق اینترنت هم دشمن با چند بار برخورد با آن ها آشنا می شود.
    4)دشمن توان آنالیز همه پیشنهادات و طراحی و تمرین روش های مقابله با آن را حداقل در کوتاه مدت ندارد پس می توان پیشنهادات را در زمان کوتاهی قبل از روزهای راهپیمایی انتشار داد تا این وجه از موضوع تقویت شود.
    5)بیان برخی از مطالب مثل خصوصیات معمول نیروهای دشمن و ابزارهای آنها اصولا هیچ منافاتی با حفاظت اطلاعات ندارد و بلکه به شناخت بهتر ما ازآنها و طراحی روش های بهتر و موثرتر مبارزه می انجامد.
    6)حال که پس از 13 آبان که دشمن بار دیگر در حد قبل از روز قدس دست به خشونت و سرکوب شدید زده است، ما مجبور به برخورد فیزیکی مشابه در حد محدود با ان ها هستیم. چه بهتر که با تمرین و آگاهی بیشتر این کار را انجام بدهیم. حتی می توانیم فنون دفاع شخصی را در قالب هنر های رزمی بیاموزیم.
    برخی توصیه ها که به ذهن من می رسد:

    روز 13 آبان نیروهای سرکوبگر در اعمال خشونت یکسان نبودند. می شد خشونت بیشتر را در رفتار موتورسوارهای سیاهپوش و لباس شخصی ها دید. نوعی از جنگ روانی هم برای ایجاد ترس و متفرق کردن با هزینه کم هم در جریان بود. به این صورت که برخی از نیروها مردم را از خشونت و برخورد شدیدتر به به اصطلاح نفهم تر بودن برخی دیگر می ترساندند!

    مورد دیگر نحوه فرار کردن بود. به این معنا که در پیاده رو ها و خیابان هایی که حالت بلوار دارند، فرار مستقیم رو به جلو به خصوص وقتی موتور سوارها به دنبال ما هستند، خطر بیشتری دارد. باید سعی کرد که از مسیر حرکت آنها به نوعی کنار رفت.مثلا به طرف دیگر خیابان بروید.

    نیز در مورد گیر افتادن در کوچه های بن بست! باید شناخت حداقلی از وضعیت محل های دررو و کوچه و تقاطع های محل داشته باشیم. این آگاهی را می توان با بررسی نقشه منطقه یا مسیر قبل از بیرون رفتن از خانه، دقت و مشاهده تابلوهای راهنمایی و رانندگی قبل از شروع درگیری، پرسیدن از دیگر افرادو... کسب کرد(حیاتی است). در این مورد اکتفا کردن به جهت فرار دیگران و فرار به دنبال آن ها اصلا به صلاح نیست!
    در موقع راهپیمایی و قبل از شروع درگیری احتمالی غیر از شعار دادن و جو گیر شدن، گوشه چشمی هم به مکان ها، تعداد و نوع نیروهای دشمن مستقر در مسیر داشته باشید. هرچند به تنهایی قابل تکیه نیست و نیرها می توانند جابجا شوند.

    پوشیدن لباس و کفش مناسب برای فرار الزامی است. لباس گشاد، همراه داشتن کیف، کفش غیر ورزشی و سایر چیزهای دست و پاگیر قدرت مانور شما را کم می کن.خانم ها بایستی در این مورد بیشتر دقت کنند!

    گفتن مسایل و توصیه های تکراری به معنای تاکید بر اهمیت آن هابرای آن هایی است که می دانند و البته آگاهی آنانی که نمی دانند.پس تکرار با حفظ نوآوری هیچ اشکالی نداردکه هیچ، خیلی هم بجاست.

    آقایان بایستی حمایت بیشتری از خانم ها داشته باشند.این موضوع تاکتیک نیست بلکه به غیرت آدم برمی گردد!

    درضمن، خطاب به دوست وبلاگ نویس عزیز،هزینه زیاد برای تجهیز نیرو به لباس و سایر وسایل سرکوب در مورد ایران که متاسفانه پول بادآورده نفتی مخصوصا در چند سال اخیر زیاد است و خزانه به شدت بی حساب و کتاب و...هیچ موضوعیتی ندارد!
    در پایان باز هم از شما برای پیش کشیدن این موضوع بسیار بسیار سپاسگذارم.حتما به نوشتن در این مورد با جدیت ادامه بدهید.
    king1979111@yahoo.com sina

    پاسخحذف
  3. بقول حافظ راهرو گرصدهنرداردتوكل بايدش.فراموش نكنيدكه تعداد زياد از هموطنان ما در زندانها تحت بازجويي هستند.برنامه اي بايد آماده شود تا تجمعي در مقابل بازداشتگاههاصورت بگيرد ودر صورت نيازبااعمال فشار به بازداشتگاهها وارد بشيم واين عزيزانو رها كنيم.هموطن من وتواگرمانشويم تنهاييم.هركدام ازما اگر اين حس درونمان تقويت شود كه برادرياخواهر خودمان در بازداشتگاه است چگونه خواهيم بود،الان به آن احساس نياز داريم.وبدانيد كه تمام تاكتيكهادرمقابل يك چيز كارايي خودراازدست خواهند دادوآن ايمان واعتقاد(ازنوع انساني ونه اسلامي) به كاري است كه انجام ميدهيم وبا ياري پروردگار ترس ازدلهامان خواهد رفت

    پاسخحذف